czwartek, 31 marca 2016

Monodram

Witajcie ponownie!

Dziś postanowiłem napisać dłuższego posta. Będzie w nim o świetle w monodramie, z którym powoli zaczynam podróżować po Polsce. Przedstawię wam nie tylko część założeń, ale zaprezentuję także pobieżnie park maszynowy użyty podczas premiery oraz przeanalizuję różnice, jakie zostały wprowadzone w czasie wyjazdu wspomnianego w poprzednim wpisie.

W monodramie, do jakiego realizuję światło używam około 24 opraw oświetleniowych, nie licząc oświetlenia widowni.  Na sali gdzie pracuję wykorzystuję następujące rodzaje opraw:

  • 9 szt. reflektorów Spotlight Combi 12 PC jest to 1000W reflektor Plano-Convex, czyli reflektor z soczewką płasko-wypukłą

  • 4 szt. reflektorów Spotlight Combi 25 PC jest to 2000W reflektor Plano-Convex, czyli reflektor z soczewką płasko-wypukłą

    • 4 szt. Spotlight Combi 25 ZM jest to 2000W reflektor profilowy wyposażony w irys i zestaw 4 noży kadrujących


  • 3 szt. ETC Source Four Zoom 750W, w tym 2 szt. 15-30 stopni i 1 szt. 25-50 stopni, są to reflektory profilowe wyposażone w iris i zestaw 4 noży kadrujących

  • 2 szt. Varilite VL3500Q Spot - są to ruchome głowy o mocy 1200W

  • 2 szt. Varilite VL1100 AS - są to ruchome głowy typu profil z zestawem 4 noży kadrujących


  • U mnie na Sali całość sterowana jest przy pomocą Chamsys'a MQ300 PRO 2014 , wyjazdowo Macbook i MagicDMX 


Wszystkie oprawy poza 3 sztukami profili marki ETC, urządzeniami inteligentnymi VariLite, 4 szt. reflektorów typu PC oraz widownią zafiltrowana jest za pomocą bardzo popularnego filtru marki LEE o symbolu 201. Jest to filtr CTB zmieniający barwę światła 3200K (barwa żarówki halogenowej) na 5700K (barwa światła dziennego, zimnego). Jest to dość popularny filtr korekcyjny, a ostatnio panuje na niego dziwna moda. Użycie przeze mnie tego filtru było podyktowane nie tylko ascetyczną scenografią, ale także chęciom nadania przestrzeni klimatu chłodu i wyobcowania. Spektakl porusza historię rodziny ratującej Żydów w czasie trwania II wojny światowej, która za ową pomoc zostaje zamordowana - stąd zastosowanie filtru, który pozwala uzyskać kolor nazywany przez niektórych, jako "trupi".

Sztankiety, mosty i oprawy oświetleniowe pełnią rolę nie tylko techniczną, ale są również scenografią. Oprócz wcześniej wymienionych elementów na scenie znajduje się stolik z mikrofonem (nazwijmy te miejsce roboczo „studiem”) oraz samotne krzesło. Na scenie znajduje się również ekran projekcyjny, który przez prawie cały spektakl jest nieużywany.

Oczywiście, w zależności od wielkości sali set urządzeń potrzebnych do zagrania sztuki ulega modyfikacji. Powyżej wymienione urządzenia były dobierane do sceny o szerokości 9,5 metra i 12 metrów głębokości (od proscenium do horyzontu).

Spójrzcie na rysunek poniżej przedstawia on plot rozmieszczenia urządzeń:


Chwila, chwila pomyślicie: „coś tu nie gra". Jak pewnie zauważyliście na plocie, na moście nad widownią zaznaczone są 4 szt. reflektorów typu Plano-Convex o mocy 2kW, a nie jak napisałem nad rysunkiem 4 szt. dużych reflektorów profilowych o takiej samej mocy.  Już wyjaśniam. Ze względu na rozmiar sceny, na jakiej odbywała się premiera, konieczne było użycie dużych profili. Ich użycie podyktowane było również odległością opraw od sceny oraz ich usytuowaniem blisko 12 m nad widownią.

Poniżej zamieszczam rysunek kierunków i punkty świecenia oświetlenia frontowego:

Jak widać powyżej górną granicę świecenia wyznacza pierwszy sztankiet, który pełni rolę dekoracji. Jest to bardzo ważne by oświetlenie frontowe nie „wchodziło" na zamontowany na drugim sztankiecie ekran projekcyjny - światło przednie jest bardzo mocne, a odbicie od białej powierzchni ekranu powoduje odciągnięcie uwagi widza od aktora na scenie. Byłby to efekt bardzo niepożądany. Nie bez powodu, jako światło przednie dobrane zostały 4 szt. 2kW PC'tów. Silne światło przednie, którym one emitują pozwala mi uzyskać szczególny efekt dramatyczny - przestrzeń mocno oświetlona przednim światłem sugeruje wyrazistość i ostentacyjną powierzchowność. Bardzo się staram, by kąt padania wiązki znajdował się w przedziale 30 - 45 stopni.

Niestety, światło przednie powoduje, że kontrast pomiędzy obiektem, a przestrzenią jest mniejszy niż przy innych rodzajach oświetlenia. Światło staje się płaskie. Aby uatrakcyjnić świetlnie przestrzeń dodane zostały światła kontrowe (tylne) w liczbie sztuk 4. Tu również bazuje na oprawach typu PC o mocy 2kW. Skierowane pod kątem 45 stopni względem oświetlanej powierzchni nadają głębi i dramaturgii. Dodatkowo oprawy zostały skierowane pod kątem 40 - 45 stopni względem osi sceny, dzięki czemu oświetlany obiekt - w tym wypadku aktor - staje się bardziej atrakcyjny wizualnie.

Poniżej zamieszczam rysunek kierunków i punkty świecenia oświetlenia kontrowego:

Omówię teraz światło wykorzystywane na początku spektaklu. Świeci się ono, gdy widownia się zapełnia. Gdy pojawia się na scenie aktor i muzyk rozpoczyna się długa zmiana trwająca 400 sekund. Światło, które teraz chcę omówić nazwałem roboczo „światłem tła".

Poniżej zamieszczam rysunek kierunków i punkty świecenia „oświetlenia tła”:

Jak widać na rysunku reflektory nr. 10 i 12 zamontowane na moście portalowym świecą szeroko na podłogę, tworząc iluzję oświetlenia roboczego sceny. Natomiast oprawy nr. 11, 13 i 18 świecą po sztankietach i mostach oświetleniowych, "wyciągając" je z czerni horyzontu i tym samym tworząc przestrzeń. Cienie tworzące się na horyzoncie nie są „złym", lecz pożądanym efektem.

Jednym z ważniejszych momentów w spektaklu są sceny, w których pojawiają się światła punktowe.
Podzieliłem je na trzy rodzaje - stąd aż trzy rysunki. Pierwszym jest punkt, w którym stoi krzesło. Światło użyte do jego podświetlenia jest typowym światłem górnym. Użyłem do tego celu reflektora parabolicznego profilowego marki ETC Source Four Zoom 750W 25 - 50 stopni z zamontowanym iris'em (czasem słyszę na takie światło określenie „świetlna tuba" lub "parasolka"), aby uzyskać odpowiedniej wielkości plamę. W przedostatniej scenie spektaklu panuje ciemność, jedynie profile o numerach: 9 (światło górne) oraz 8 (doświetlający twarz aktora) są zapalone. Są to dwie z czterech opraw o barwie światła halogenowego (ciepły biały). W tle wyświetlana jest prezentacja zdjęć. Zejście światła do pełnego blackout'u trwa około 400 sekund. 

Poniżej zamieszczam rysunek kierunków i punkty świecenia „krzesła":
Kolejne dwa punkty świetlne są kolorowe. W celu ich uzyskania użyłem urządzeń inteligentnych marki VariLite model VL3500 Q spot (jest to urządzenie o mocy 1200W). Barwa światła to 6000K, a więc barwa światła dziennego. Źródłem światła jest lampa wyładowcza. Urządzenie nr. 14 świeci barwą zieloną, a nr. 17 świeci na cyan. Ponieważ punkty zaświecane są na przemian, a scena w tym czasie skryta jest w półmroku konieczne było doświetlenie z postaci z frontu. W tym celu użyłem bardzo popularnych urządzeń inteligentnych VL1100AS, które również są produktem marki VariLite. Urządzenie cechuje 575W źródło światła o temperaturze 6000K, posiada mieszanie barw CMY oraz 4 noże kadrujące, które zostały użyte do ograniczenia krawędzi plamy. Ponadto użyłem filtru dyfuzyjnego, by zmiękczyć krawędzie plam. Każda z plam jest odpalana na czas, w którym bohater opowiada o jednej osobie ze swego rodzeństwa. Postać stoi w kolorowej, kontrowej plamie światła, gdy tymczasem reszta sceny tonie w półmroku.

Poniżej zamieszczam rysunek kierunków i punkty świecenia kolorowych plam:
Ostatnimi oprawami i punktami są światła z podłogi symbolizujące dom/ogród. Oprawy skierowane są lekko do góry, tak by oświetlać postać. Plamy są średniej wielkość i są skierowane na krzyż. Ponadto w jednej ze scen używam profila marki ETC Source Four Zoom 750W 15 - 30 stopni zafiltrowanego na CTB.Jest odpalony w momencie, gdy aktor opowiada o narodzinach głównego bohatera, cudem uratowanego. 
Oprawy nr. 23 i 24 znajdują się w kulisach i mają za zadanie oświetlać tekst z offu, który czyta aktorka oraz nuty dla muzyka. 

Poniżej zamieszczam rysunek kierunków i punkty świecenia pozostałych plam:

Zaprezentowane oświetlenie pokazuje sposób świecenia podczas premiery na deskach Sali, w której pracuję. Nadmienić należy, że podczas ostatniego wyjazdu poczyniłem parę zmian. Oczywiście, w ramach możliwości, będę chciał zachować powtarzalność plotu i rozmieszczenia urządzeń jak na premierze.

Na ostatnim wyjeździe dokonałem następujących zmian:
  • ze względu na małą przestrzeń - 7m szeroką i 5m głęboką – zredukowałem oświetlenie przednie z 4 szt. do 2 szt. PC 2kW
  • ponieważ na sali nie było urządzeń równoważnych dla VL1100AS postanowiłem zamienić je na PC'ty 1kW. Po przelotce spektaklu postanowiłem całkowicie skasować te punkty (było to podyktowane wystarczającą ilością światła z przygaszonych świateł przednich).
  • dokonałem redukcji w zakresie świateł tła - użyłem jednej oprawy do oświetlenia mostów i sztankietów oraz dwóch parów Led, jako światła roboczego
  • użyłem 4 szt. mniejszych PC'tów 650W, jako świateł kontrowych
  • profil nr.7 zastąpiłem 1kW PC'tem.
Łącznie użyłem 16szt. reflektorów.

Mam nadzieję, że post się podobał i nie był za ciężki. Wiem, jest dość obszerny... Jeśli wam się podobało to skomentujcie, da mi to powera do dalszych tak rozbudowanych wpisów!



1 komentarz:

  1. Super ze pokazujesz taką prace w stylu jak to dokładnie się robi, że można zobaczyć te plany i rysunki, jaka lampa, jaki filtr, dlaczego tak, po co to. Świetnie, że dzielisz się taką wiedzą.

    OdpowiedzUsuń